Lehet-e kötelezni a vásárlót, hogy a feltüntetett árakat 1,06-tal szorozgassa? Számíthat-e arra a vevő, hogy az ár, amit kiírva lát, nem a valódi? Törvényt sértett-e a legnagyobb síútszervező iroda? Rengeteg kérdés és egy jeges-csikorgós sztori a cégről, amelyik - jóindulatú közelítésben - ahhoz is lusta, hogy az áramelkedéseket rendesen megjelenítse a weboldalán. Sztori hajtás után.
Márciusban közepes nagyságú baráti társasággal az Intersí irodával megyünk síelni Franciaországba. Az utat az intersi.hu-n olvasható téli katalógus adatai és árai alapján választottuk pár hete. A foglaló befizetése után (a visszaigazoló papír átvételekor) derült ki, hogy az online katalógus ártáblázataiban fektüntetettnél 6%-kal magasabb árat kell fizetni.
A táblázatok alatt minden egyes szálláshelynél az alábbi piros felirat
olvasható: "AZ ÁRTÁBLÁZATBAN SZEREPLO ÁRAK 6%-KAL EMELKEDTEK." Amikor reklamáltunk, közölték, hogy a pénzt csak akkor adják vissza, ha a szállásokat nem igazolja vissza a francia partner.
Bár az út a tervezettnél többe kerül, a fejenkénti 1-2 ezer forint pluszköltség nyilván nem okoz elviselhetetlen terhet. Az eljárás viszont, ahogy az Intersí az árfolyamváltozásból fakadó áremelést kommunikálja, törvénytelen és inkorrekt.
Törvénytelen, mert sérti a fogyasztóvédelemrol szóló 1997. évi CLV. törvény 14. § (3) (a szolgáltatás díját egyértelmuen, könnyen azonosíthatóan és tisztán olvashatóan kell feltüntetni) és (5) (a szolgáltatás díjaként a fogyasztó által ténylegesen fizetendo, az általános forgalmi adót és egyéb kötelezo terheket is tartalmazó árat kell feltüntetni.) pontjait.
Emellett a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény 6. § (1) c) szerint megtéveszto az a kereskedelmi gyakorlat, amely valós tényt olyan módon jelenít meg, hogy megtéveszti vagy alkalmas arra, hogy megtévessze a fogyasztót pl az áru (szolgáltatás) ára tekintetében.
Az Intersí eljárása szerintünk inkorrekt is, mert az idézett felirat alapján nem világos, hogy mi az igazi ár. A mi olvasatunkban a táblázatokban a ténylegesen fizetendo árak olvashatók, amelyek egy korábban meghirdetett árhoz képest idoközben megemelkedtek. Az Intersí eljárása alapján viszont szerintük a felirat egyértelmuen azt jelenti, hogy a kedves érdeklodoknek a feltüntetett árakat fel kell szorozniuk 1,06-tal.
Hogy az Intersí véletlenül vagy szándékosan teremtett és tart-e fent törvénytelen és félreértheto helyzetet, nem tudjuk. Az azonban biztos, hogy a website táblázataihoz hónapok óta nem nyúltak: azzal az erovel, hogy az inkriminált feliratot minden egyes szállás oldalára kibiggyesztették, akár arra is vehették volna a fáradságot, hogy átírják a táblázatokat.
Az Intersí az egyik legnagyobb magyar síturisztikai iroda, évente sok ezren veszik igénybe a szolgáltatásait. A (jóindulatú fogalmazás szerinti) slendriánságuk így többmilliós extra bevételt hozhat a konyhára. Elso körben január 18-án emailben arra kértük az irodát, hogy január 23.-ig pótolják a mulasztást (vagyis a valódi árakat írják ki) , és akkor elintézettnek tekintjük az ügyet.
Persze a fülük botját sem mozdították. Ezért születik most ez a post, és ha nem rendezodik a helyzet, a fogyasztóvédelmi hatósághoz fogunk fordulni.
Jó síelést, sok szuzhavat minden homáros és hüttés olvasónak!
G.
Update 1: A nemzetközi válsághelyzet pár hét alatt addig fokozódott, hogy az Intersí vonatkozó oldalára ugorva most már nem is hat, hanem 11,3 százalékot kell hozzáadnunk a feltüntetett összeghez.