Minden, amit csúszós lejtőn csinálnak.
Praktikus ivási- szex- és sporttippek.
Havas sportok gőzgombóc-perspektívából.

Milyen Európa legdrágább síterepe? Magyarul köszöntik a négyezres csúcsok közé érkezőket

Zubreczki Dávid | 2009.03.27. 11:02 16 komment

Terkep

Nem is oylan rég írtunk a Zermattról, mégpedig azt, hogy a svájci síterep Európa legdrágább liftjegyével büszkélkedhet (holtversenyben az az olaszországi Cerviniával). No most azt is megtudhatjuk, mi kerül ilyen sokban a svájci paradicsomban, ugyanis kiküldött helvét tudósítunk MM, a Lejtmenetben bloggere ezúttal onnan küldött egy élménybeszámolót sok képpel!

Hihetetlen élményben volt részünk Zermattban 2 nap alatt, amiben az idő is közrejátszott. A pályák fantasztikusak, a látványról pedig nem hinném hogy sokat kell beszélni, egyszerűen nem fogható máshoz...

Sajnos csak 2 területén tudtunk csúszni, de amit el tudunk mondani, hogy ekkora részen is hatalmasat lehet síelni, ez a két terület is minden igényt kielégít a hosszú, kiválóan kialakított pályákkal és felvonókal. Sokat igérő a gleccser és a Schwarzsee paradise végtelen piros pályáinak térképe és persze élő látványa...de legalább maradt a következő alkalomra. A hely ennyi tapasztalat alapján is 5*-ot érdemel Síélményben megosztott első helyen van nálunk a Jungfrau régióval...

Saas-Fee terepe szintén kiváló, a maga katlan-szerű elhelyezkedésével és a 4000esek látványával együtt. A terep persze kisebb, de annyival intimebb is, nyugalmasabb is mint Zermatt. Talán úgy lehet leírni, hogy Zermatt nagy kaliberű, míg Saas-Fee diszkrétebb. 1 hétre kiváló párosítás lehet - persze ha valaki egyáltalán át akar jönni Zermattból...:-)

A Saas-Grund feletti Hoch-Saas terep családosan kiváló, amúgy 1 napra megfelelő lazitós pályarendszer.

A hótalpas túráról pedig annyit, hogy ilyen körülmények között csúcs élmény...Mostantól kibővült téli sportjaink tárháza, elhatároztuk, hogy nagyobb síelések alkalmával a pihenő napot hótalpas túrával fogjuk tölteni, ill. amikor alkalmunk van nem hagyjuk ki ezt az élményt a közeli, alacsonyabb hegyekben.

Ja és még valami: A Síelők.hu fórumában felvetett oktató videók tanulmányozása nagy hasznunkra volt...nagyon gyorsan és látványosan fejlődtünk az 5 nap alatt...

1. nap – Zermatt...

Kb 2 és fél óra alatt értük el Lausanneől a már ismert úton Taesch falvát, ahol leraktuk a kocsit a vasútállomás parkolójában (13 CHF 8 órára). Megvettük a Zermattba szóló vontajeggyel kombinált napi síbérletet - 71CHF (ez ’csak’ a svájci részre szól). A vonat 15 perc alatt fenn van a faluban. Vonatjeggyel együtt a bérlet 85 CHF. Érkezéskor az első meglepetés, a peronon:

üres

Úgy tűnik, hogy mi is benne vagyunk a fizetőképes keresletben ezen a méregdrága helyen...kicsit meglepődtünk...

Felocsúdás után kiléptünk a Bahnhof-platzra, és kicsit hezitáltunk, hogy hova is induljunk. Zermattban ugye 3 fő sípályarendszer van, amelyek természetesen össze vannak kötve pályával ill. felvonóval, összesen kb 185km siklási lehetőséget biztosítva:

• Sunnegga paradise/Rothorn – az állomásról 8 perc sétával (5 perc busszal) elérhető a símetró erre a területre

• Gornergrat - az állomással szemben van a fogaskerekű állomása, ami 30 perc alatt visz fel 3089m-re a Gornergrathoz.

• Schwarzsee paradise / Gletscher paradise – busszal és taxival érhető el könnyen a falu végében található felvonó állomás. Lecekkel a vállon kicsit izzasztó lehet (szerintem vagy 30 perc séta...)

Mi a Sunnegga területre indultunk, a térkép alapján kiválónak tűntek a pályák, és valahol csak el kell kezdeni.

A metróval kb 3 perc alatt értünk fel a 2288m magasan lévő Sunnegga Paradise állomásra. Itt a kiszállás után kicsit elidőztünk, ezért:

Nos, a látványt nem sok síközpont tudja überelni...mondjuk úgy, hogy egy sem...aki ezzel vitatkozik, annak más az izlése mint nekünk

A vizuális élvezetek mellett neki is álltunk vetkőzni, mivel úgy készültünk az előrejelzés alapján, hogy -10 fok körül lesz az idő, ehelyett kellemes -2 fok várt ránk és tökéletes verőfény... A metró állomásától egy fülkés 4-es ülős kombinált lifttel mehetünk fel a Blauherd állomásig, 2571m-re.

A látvány innen a Gornergrat felé.

Itt felcsatoltunk és indulás a 7-es kéken, le a hegygerincen a Sunnegga állomásig kiváló havon, minimális közönséggel. A pálya nagyon jó bemelegítésnek, kezdőknek azért tudni kell, hogy van benne néhány letörés. Nekünk nagyon jól esett ez a kis örömsí.

Innen a pálya elágazik, mi vettünk egy jobbost, és a 4-es széles piros pályán folytattukig 2000m-re. Ez már inkább nekünk való volt, különös tekintettel arra, hogy a kb 2 km-es részen egyedül síeltünk. A pálya aljából egy 4-es beülős felvonóval pár perc alatt felértünk a Blauherd állomáshoz, ahonnan indultunk (villámgyors a felvonó...). A nagy élvezet miatt itt még csúsztunk egy párat!!!

Kiváló ez a 2 pálya együtt, mert az elején könnyebb, lehet gyakorolni a nagy íveket és ha van kedvünk a látványra is figyelhetünk, utána pedig, jobban meg kell dolgozni a csúszásért a piros részen.

Ezt követően a szintén a Blauherd állomástól induló 9-es pályán csúsztunk egy párat ebéd előtt és után. Ez egy jó széles könnyebb piros pálya kb 2 km hosszan, amely ezután egy erdei szűk részen csúszik le egészen még vagy 2 km hosszan az előbbi, Patrullarve felvonó aljáig. Itt nagyon jól tudtuk gyakorolni a hét során memorizált mozdulatokat (youtube-os sioktató videókat néztünk ugyanis, technikánk finomítására).

Nagyon élveztük a csúszást itt is...Ebédünket is itt fogyasztottuk, a pálya mellett a Tuftern ’hüttében’, itt:

Ez nem is igazán hütte, hanem egy tipikus Wallis (Valais)-i faház-csoport egyikében kialakított vendéglátóipari egység, ahol megveszed az italod, választhatsz 3 féle kajából (leves, szendvics és kolbász) és kimész a teraszra, ahol napozhatsz egész tűrhető kilátás mellett...

Az ejtőzést követően még nyomtunk egyet a pályán, ahol nyitottunk, majd a Blauherd állomáson felszálltunk a Rothorn-ra induló nagykabinos felvonóra, hogy átsíeljünk a Gornergrat-i részre.

A Rothorn-ról, 3103m-ről indul a 19-es pálya le a két síközpont közötti völgybe, ahol felszállhatunk a Hohtaelli 3286m-es csúcsára induló nagykabinos felvonóra. Nos, ez a pálya egyszerűen kiváló...erős piros, a tetején 150m széles carvingpálya, amely később szűkül, de így is szuper, és összesen kb 5 km hosszan tart le a völgyig, a háttérben a Findel-gleccserrel balra, jobbra már tudjuk mit látunk.

Nagy élvezet volt kb 800m szintkülönbséget csúszni pár perc alatt...Éreztük is kicsit a Hohtaelli tetején, miután a csúszás után a nagykabinos felvonóval hirtelen felemelkedtünk 3286m-re. A lazításban itt is sokat segített a látvány...

Ezt követte egy kis pilinckázás a 44-es piros átcsúszó pályán párszáz m-en keresztül, amely utána egy szuper és élvezetes széles pályába vált át a Gornergrat hegyének púpjai között. A 35-ös pályába kapcsolódva összesen kb 4-5 km örömsí után érkezik meg a pálya a Riffelberg állomáshoz.

Itt mi lepihentünk, megittuk kötelező forraltborunkat, élveztük a látványt, majd mivel már későre járt elindult a Riffelalp fogaskerekű állomásához vezető 39-es piros pályán, ami szintén jó menet volt kb 3.5 km hosszan.

Itt felszálltunk a fogaskerekűre, és vissza a vasútállomáshoz.

Taeschből 35 perc alatt értünk át Saas-Grund-ba, ahol is a szállásunk volt. Ezt a hotelt már ismerjük, nyáron itt aludtunk egyet, amikor túráztunk Saas-Fee. A szállás a Hoch-Saas pálya központba vezető felvonó mellett van 20m-re, egyszerűbb, de nagyon rendben tartott szobákkal. Az étterem része nagyon hangulatos, a fondue pedig valami szuper (24CHF/fő). Hatalmasat kajáltunk, amit természetesen meglocsoltuk egy kis Fendant-nal, az estét pedig egy izgalmas darts partyval zártuk.

--------------------------------------------------------------------------------------

Hatalmas élményben volt részünk. Tökéletes időben, Zermatt szuper pályáin síeltünk, és az egész valami fantasztikus volt!!! Igy túl a harmadik X-en eljutottunk álmaink egyik síterepére...Minden síelőnek kívánjuk átélni ezt az élményt...anyagiak ide vagy oda...

A folytatás részleteit megtaláljátok blogunkon.

svájc zermatt

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Persze 2009.03.27. 12:05:30

Istenem, valóban fantasztikus élmény, főleg azoknak, akik a jó kis chopok északi jeges buckáin tanultak meg síelni, miközben másfél órát vártunk arra, hogy a tányéros felvonót a lábunk közé kaphassuk.

zahor103 2009.03.27. 12:13:48

ahh.... mikor lesz ennyi pénzem és időm?? :S

hotten totta 2009.03.27. 13:00:43

Hiába no, a Matterhorn az Matterhortn.Valamirevaló bollywoodi film sincs nélküle.

Cadria 2009.03.27. 13:01:09

Két éve volt szerencsém ezen a terepen síelni. Illetve az olasz oldal felől, vagyis az emlegetett Cerviniából. Ha nem más szervezésbe csatlakozom be, eszembe nem jutott volna ekkorát álmodni... :) A svájci és az olasz oldala a Monte Rosa-Matterhorn gerincnek teljes egészében síelhető, elképzelhetetlen méretű pályarendszer. A legmagasabb pontja a svájci oldalról, a kis Matterhorn csúcsúra felvivő drótkötélpálya, 3900 m-en! Ott már ha visszafele kell akár pár métert is gyalogolnod, kapkodod a levegőt. A bérletárak nagyon magasak, de a szállás talán az olasz oldalon (Cerviniában) olcsóbb - nekünk legalábbis megfizethető volt. Melegen ajánlom a nagyot álmodóknak!

Nem tudom megállni... két hete a Chopokon hétvégéztünk... nyoma sem volt a régi rossz élményeknek. Európai szintű pályarendszer, rengeteg hóval, jó infrastruktúrával és akciós bérletárakkal... két nap 38 euró :)

M&M · http://lejtmenetben.blogspot.com 2009.03.27. 13:16:39

Hi,

Nos, mi is otthon egy kicsit lejtősebb szántóföldön tanultunk síelni kb 25 - jééézus - évvel ezelőtt. Aztán Bánkúton reptetett meg a tárcsás lift soxor és nagy dolog volt Strbske Pleso (Csorba-tó), meg Stary Smokovce (Ótátrafüred) terepein síelni...fél órás sorbaállásokkal.

Most ide is eljutottunk és valami csúcs :-)

Nem annyira a pénz itt a lényeg, hanem hogy elszánja magát az ember. Igen drága, de megéri egy ilyen élmény szerintünk. (Ha egy évre leszervezi az ember előre, akkor gazdaságosabban is megoldható...)

Ha nem itt élnénk, akkor is eljöttünk volna Zermattba síelni, kerül amibe kerül...

banzaban 2009.03.27. 13:49:43

imádom zermattot. össze sem lehet a hó minőségét és a síelők kultúráltságát hasonlítani a többi hellyel.

sipi74 2009.03.27. 14:04:20

Sziasztok,

nekem is ez a csúcs eddig, még mindig vigyorba gördül a szám, ha rá gondolok. Mi egy északolasz kis terepen voltunk, és onnan jártunk fel Cerviniára. Bár a nemzetközi napijegy 50 euro volt, a csak Cerviniára érvényes csak 35 - ami nem volt drága érte, ennyit már lassan Semmeringen is elkérnek egy napijegyért - és az olasz oldal is minden igényt kielégít.
Persze a Kis Matternhornon megivott dobozos Heineken 6,5 euroba került,de megérte, mert míg elfogyott tudtam hívogatni a haverokat, és elmesélni, hogy milyen ízű a sör közel 3.900 méteren :-)
Üdv: Sipi.

The Joker 2009.03.27. 14:37:46

Ja, a Kismatternhorn odabasz. Az étteremben a sorbanállás közben úgy elfáradtam, mintha futottam volna.

GergőÁron (törölt) 2009.03.27. 15:08:43

Svájci oldalon voltam két éve egy napot, emlékeim szerint nem is a síbérlet volt különösen drága, hanem úgy általában az, hogy Svájcban vagy.
Ha jólemlékszem a Rothornra mentünk fel. Ha csak a pályákat nézem, akkor síeltem már ennél jobb helyen is, ahol szélesebbek a pályák, és nincs ennyi szűkület, de hát ezek apróságok, és igazából pöcs aki nem szarja le.
Maga az élmény az eddig námbörván. Kezdve onnan, hogy lent felpattansz a hipermodern kis keskenynyomközű vonatra (talán ez a Gothardbahn?), felvisz a meseszép kis svájci túristafaluba, ahol még a szemetet is villanyautókkal viszik. A siklóval innen fel a hegyre háromezer méter magasra, ahol aztán olyan panoráma előtt síelsz, hogy beszarás.
Már-már szinte giccses, ahogy pont úgy áll ott a Materhorn, mint a mesefilmekben, annyira szép, és ennyira valószerűtlen...

banzaban 2009.03.27. 16:13:24

@GergőÁron: ha minden igaz már a faluba felvezető vonat is a bergbahn. a villanyautózást meg azért erőltetik, mert a völgy bejárata olyan szűk, hogy ha engednék a robbanó motor használatát rövid idő alatt meg lehetne fulladni a szmogtól. Ami még nagyon érdekes a faluban, hogy a 4 meg 5 csillagos szállodák között simán elfér a helyi öregasszony faházikója a két tehénnel meg a trágyadombbal. :) és ez így van rendjén

pwpw 2009.03.27. 16:15:17

percekig gondolkoztam, mi az a site rep, aztán rájöttem h síterep..

GergőÁron (törölt) 2009.03.27. 17:56:49

@banzaban:
emlékeim szerint két vasútvonal is van, az egyik tán egy fogas bergbahn, a másik meg egy rendes adhéziós kesekenynyomú vonal, ami ide jön föl...
De most így utánanézni lusta vagyok, természetesen.

banzaban 2009.03.28. 16:41:40

@GergőÁron: Én arra gondoltam, hogy már a faluba felmenő vonat is a Bergbahnt üzemelteő helyi vasúttársaság kezében van, vagyis az is bergbahn. Csakúgy mint a sunega, Gornergrat, kleine matterhorn meg talán még a schwarzsee felvonói, amiket szintén bergbahnnak hívnak holott a sunega inkább olyan mint a budavári sikló, csak értelemszerűen sokkal gyorsabb, a Kleine matterhornra pedig nagy kabinos felvonó visz fel.
Aki teheti egyszer mindenképpen menjen el Zermattba, életreszóló élmény.
A falu világtólvaló elzártsága miatt teljesen más a hely atmoszférája, mint bármelyik másik síterepnek. Pl itt nincsenek olyan tizenévesek aki centikre próbálnak meg elmenni melletted, mert emiatt simán kitiltják őket a faluból. Mindennek ellenére a hely nem olyan mint st moritz ahol a bundamutogatás fontosabb mint a sportolás maga. Persze itt is egyre több az orosz vendég aki után köülön ember viszi a síléceit, de nem ez a jellemző. A hely inkább sportos mint fellengzős és garantáltan meg lehet találni a bulihelyeket. pl rendszeresen a gornergratról (aki bátor és nincs tériszonya mint nekem az a K Materhornról is mehet) szoktunk este lecsúszni a faluba. Ha jól tudom olyan 18 km a pálya és a végén van egy hütte, ahol minden este zenekar játszik reggit rockot stb.

pottyosgaloca 2010.01.21. 11:34:09

Hétvégén indulok Zermattba 10 napra, ezért is tévedtem ide :) Köszi köszi a cikket, nagyon jó volt, már alig várom :)

Zubreczki Dávid · http://instagram.com/zubreczkidavid 2010.01.21. 16:55:55

@pottyosgaloca: örülünk neki. ha ven kedved, dobj róla egy beszámolót! : )

babsz 2010.02.15. 02:11:26

"Megvettük a Zermattba szóló vontajeggyel kombinált napi síbérletet - 71CHF (ez ’csak’ a svájci részre szól)."
"Vonatjeggyel együtt a bérlet 85 CHF. "

eztetet csak én nem bírom értelmezni?

Hütte anyó levelesládája

Ha van jó sztorid, fotód, videód, kérdésed, élménybeszámolód vagy bármi ötleted, ide írd meg: hutteblog@travelo.hu!