Minden, amit csúszós lejtőn csinálnak.
Praktikus ivási- szex- és sporttippek.
Havas sportok gőzgombóc-perspektívából.

Veysonnaz: milyen síelni Svácban? Finom porhó, lenyűgöző látvány és sok kelet-európai

Zubreczki Dávid | 2009.03.06. 09:40 Szólj hozzá!

4

Ha síelésről van szó, Svájc nem tartozik a legnépszerűbb úti célok közé, pedig közelebb van hazánkhoz mint Franciaország. (Norvégiáról vagy Botswanáról nem is beszélve.) Így hát amikor MM, a Lejtmenetben bloggere beköszönt, hogy szívesen küldene pár beszámolót onnan, azonnal rábólintottunk. Jöjjön tehát egy kellemes hangulatú leírás Veysonnaz terepéről, ahol meglepő módon sok kelet-európai is mozog (ami még inkább érthetetlenné teszi a magyarok hiányát).

Bő másfél óra az út Lausanne-tól Veysonnaz falvába. Gyakorlatilag Genf repterétől ez 2 óra lenne, az utolsó 15 km kivételével végig autópályán. Ahogy Sion-nál letértem az autópályáról és nekiindultam a hegynek, a hóvastagság egyre csak nőtt, a szerpentinen a kanyarokban nem is láttam hogy jön-e valaki szemben, mivel akkora volt a hófal az út mellett.

Szerencsére nem kellett hólánc, pedig 1300m-től más kicsit havas volt az út. A faluban két fülkés felvonó-állomás van, a 11 Veysonnaz, bent a központban, a 22 Ours pedig kb 800m-re a falutól tovább fel a szerpentinen. Itt tettem le a kocsit 8.30-kor és vettem meg a napi bérletet 50 CHF-ért, amely a Printze sírégióra használható. Ez a 4 völgy sícentrumból 2 völgyet fed le, gyakorlatilag a Thyon-Veysonnaz- Nendaz falvakhoz tartozó részt. Verbier-be nem lehet vele átmenni, ahhoz meg kell venni a 4 Vallées bérletet, 65 CHF-ért. De hát Verbier-ben már jártunk...

Végül 9-órára értem fel a kabinossal a 2100m-en fekvő Thyon-ba, ami nem más mint pár hotel gyűjtőhelye és innen indulnak pályák Les Collons falva felé, valamint le Veysonnaz-ba.

2
3
5

Innen kezdtem el a csúszást a biliárdasztalon...verőfényben, minimális síelő-társ mellett. Kiváló széles kék pályákon lehet gyakorolni kezdőknek, gyakorlottabbak találnak innen egy kb 1.5 km-es pirosat és egy hosszú és meredek pirosat vissza az Ours felvonó állomásáig (FIS pálya).

Ha a Joc nevű kéken indulunk le, ez kb 3-km lehet élőben és több helyen átcsúszók kötik össze a gyakorlatilag párhuzamosan haladó többi kék (Trabanta), és piros pályákkal (Theytaz 2, stb) a keleti hegyoldalon, amelyek szintén kb 2-3-4 km-esek. Az egyik piros pálya alsó részén van elég jól kiépített funpark is.

Érdekes, hogy itt leginkább tárcsás és csákányos felvonók vannak telepítve. Végül egész nap itt csúszkáltam, a nyugati – Nendaz felőli – oldalon nem volt nyitva a hegyre menő felvonó az elején, úgyhogy nem indultam el a Printze régió többi részére.

A hóról talán annyit, hogy egész nap finom porhóban síeltem, ami a verőfényes idő ellenére egyáltalán nem olvadt. Másik, hogy a kollégámnak igaza volt, mivel a pályák közötti és erdei területeket gyönyörű érintetlen hótakaró fedte be, kb 80 cm friss hóval.

Nem tudtam kihagyni, hogy egy helyen neki ne vágjak egy kis szűzhavas síelésnek. Sajnos ebben még nincsen akkora gyakorlatom, így kis csúszás után elakadtam és leültem... Kellett ám küzdenem míg fel tudtam állni – a síbotom nem tudtam lenyomni a talajig, akkora volt a friss hó – de élmény volt!!! Még szerencse, hogy nem oldott le a lécem, kereshettem volna egy ideig.

Kedvenc pályámon - Muraz - még csúsztam párat, aztán nekivágtam a Piste de l’Ours pályának a parkoló felé. Ez a végére kicsit megterhelő volt, nem is a meredeksége, hanem inkább a hossza miatt...:-) Megdolgoztatott rendesen...nem véletlenül, hiszen versenypályáról van szó...

Az út le ezen a piroson, majd onnan a szerpentin le Sion-ba valami lélegzetállító élmény volt, hihetetlen látványt nyújtottak a Rhône völgyének szemközti hegyei, valamint a Martigny körüli csúcsok...

Nos, nagyon szép napon síelhettem egy kiadósat a hatalmas 4 Vallées sícentrum egy még nem ismert terepén.

Ja, és majd elfelejtettem. A hely nagyon kedvelt lehet a kelet-európai országokban, mivel nagyon-nagyon sok szlovák, lengyel és orosz beszélgetést hallottam egész nap.

Nem tudom miért lepődtem meg ennyire...gazdasági válság van vagy mifene... :-)

6

 

Értékelés

Pozitívumok:

► Veysonnaz is nagyon könnyen megközelíthető, a Genf-i reptértől kb 2 óra, az utolsó 15perc kivételével autópályán

► Veysonnazban, a felette fekvő Thyonban és Les Collons-ban sok a pályaszállás – csak meg kell fizetni :-)

► A Veysonnaz-i részen többnyire kék és könnyebb piros pályákat találhatunk, kezdőknek optimális...itt is nagyon sok kisgyerek tanulja az alapmozdulatokat

► A helyszín és a látvány lenyűgöző, ellátni a Matterhorn-ig

► Hét végén, szép időben sem voltak sokan és nulla a sorbanállás – gondolom Verbier nagyobb tömegeket vonz

Amit célszerű észben tartani:

► Nem jártam be az egész Printze terepet, sajnos a nyugati oldalon elhelyezkedő piros pályákat nem tudtam kipróbálni. Ennek hiányában a rész amit bejártam, kicsit talán tartogathatna több kihívást is a pályák tekintetében – de persze ez ugyanúgy pozitívum is a kezdőknek és családoknak

► A másik, hogy nem tud az ember igazán lazítani, mivel a felvonókban áll az ember (OK, engem is a tárcsás reptetett meg először Bánkúton, meg szorítottam a kapaszkodós drótkötelet, de azért kényelmesedik...és öregszik az ember)

► Végül, talán még azt lehet felhozni, hogy aki állandóan hüttézni akar, az nem biztos hogy itt megtalálja a helyét, mivel a pályákon 1 vendéglátó ipari egységet találtam. Igaz, hogy Thyonban a pálya mellett, a hotelek alatt vannak éttermek, ill. Les Collons-ban a pályák végén a faluban is, de volt olyan, hogy a csúszás után, sokat állva a csákányos nyomsávban majd szomjan pistultam, és még le kellett csúsznom jó hosszan, hogy magamhoz vegyek egy üdítő forralt bort. :-)

Még többet a pályáról és más svájci terepekről a Lejtmenetben blogon.

svájc veysonnaz

A bejegyzés trackback címe:

https://hutte.blog.hu/api/trackback/id/tr38984749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

Hütte anyó levelesládája

Ha van jó sztorid, fotód, videód, kérdésed, élménybeszámolód vagy bármi ötleted, ide írd meg: hutteblog@travelo.hu!

Ezt dobja a Google

Hideg helyek a Travelon

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

süti beállítások módosítása