"Síeljünk újra Magyarországon!" A kijelentés nem egy Felvidék visszafoglalását célzó titkos hadművelet fedőneve, hanem a Nordica Síaréna elemzésének végkövetkeztetése. Az eplényi pálya üzemeltetői összevetették a hazai és a külföldi bérletárakat, hozzácsapták a benzinköltségeket, aztán osztottak, szoroztak. Persze ha az jön ki nekik, hogy a Góbi-sivatagba is érdemes inkább elmenni síelni, mint itthon maradni, akkor biztos nem küldik el nekünk az eredményt. De elküldték, mi azt jelenti, a számok őket igazolják. És Ti hogy látjátok? A sajtóközlemény alant:
Síterepek – meddig érdemes elmenni?
Ha hó nem is jött, a hideg, téli időjárás már megérkezett az országba. Előkerültek a kabátok, és a kesztyűk, valamint a kérdés: hová is menjünk síelni? Az elmúlt években új magyarországi síterepek kerültek fel a térképre, több tíz, sőt több száz millió forintot fordítva a pályák, szolgáltatások fejlesztésére, s kérdés elé állítva a síelni vágyókat. Magyarország legyen a célpont vagy külföld? Ha magas hegyet nem is tud biztosítani egy magyarországi fejlesztő, hó, illetve akár 70 napnál is hosszabb szezon ma már mínusz 1-2 celsius fok alatt is megteremthető komolyabb hóágyú-park segítségével.
Összességében elmondható, hogy Magyarországon az idei szezonban a hétvégi napijegyek ára a felnőttek esetében nem lépi át az 5600, míg a gyerekek esetében a 4000 forintot. Hatezer forint körüli áron (265 forintos euró árfolyammal számolva) kínálják a napijegyet a közeli szlovák síterepek is, melyek versenyképesek lehetnek a magyar síelők számára, azonban a magyar fővárostól számítva átlag 220 kilométerre találhatóak, így esetükben az üzemanyagköltség terhelheti meg jobban a pénztárcát.
Egy magyar síterepre eljutni (benzinköltség, autópályadíj), ott a bérletet megváltani, ha egyedül vagyunk, nagyjából 13-16 ezer forintba kerülhet (ez az összeg a 2500 forintos autópálya díjjal ugyan csökkenthető, azonban így síelés helyett utazással telik el az idő). Egy teljes, 4 tagú család esetében 24 és 30 ezer forint körüli összeggel érdemes számolni. Nagyjából 4-6000 forinttal kerül többe egy, a magyar síterepekhez hasonló szlovák sípályához eljutni, a már említett 100 kilométeres plusz út miatt.
A legközelebbi osztrák síterepek is közel 350 kilométerre vannak Budapesttől számítva, ám a többlet üzemanyagköltség mellett a már említettekhez képest a napijegyek ára is borsosabb. Ráadásul, ha valaki a sógoroknál szeretne síelni annak újabb költséget jelent az osztrák autópálya matrica is. Ez esetben a kijutás, és egy napijegy legalább 32-40 ezer forintba kerülhet a kalandvágyóknak, egy négytagú családnak viszont már 46-56 ezer forintot kell fizetnie.
Néhány régióbeli síterep összehasonlító táblázata*
Utazási költség (forint)
Sípályák
hossza (km)Napi bérlet (Ft)
Gyerek
-jegy (Ft)Összköltség
1 főre (Ft)Összköltség
4 főre (Ft)H
Eplény
10 208
4,5
5 600
3 900
15 809
29 209
SK
Chopok dél
13 432
9
6 095
3 710
19 527
33 042
Donovaly
14 739
11
5 830
2 915
20 569
32 229
A
St. Kaherine
25 713
5
6 360
3 975
32 073
46 383
Semmering Stuhleck
23 903
24
9 142
4 638
33 045
51 463
*265 forintos euró árfolyammal, 10 literes átlagfogyasztású benzines autóval, és ahol szükséges autópálya matricával számolva, interneten fellelhető adatok alapján
Mindenképpen örömteli hír a síelők számára viszont, hogy ha beülős liften kívánnak utazni, akkor emiatt ettől az idénytől, már nem szükséges külhonba utazni, hiszen az eplényi Síarénában a tervek szerint akár már az idén átadhatják az ország első, négyüléses felvonóját.
A fentiek mellett még nem esett szó a sífelszerelés kölcsönzésről, ami gyakorlatilag ma már szintén minden magyar síterepen megoldott. Azonban a határt átlépve ennek ára általában magasabb, mint itthon. Nem beszélve az egyéb szolgáltatási díjakról, az étkezésről, vagy a hüttékben eltöltött kellemes percekről.
Amennyiben valaki nem szeretne autózni, vagy csak leugrana néhány órára egy kis esti sízésre, annak megoldást jelenthet az eplényi Síaréna buszjárattal kapcsolatos terve. A társaság hetente kétszer tervezi buszjárat indítását 5000 forintos alkalmankénti árral, amely tartalmazza az utazás, és egy 4 órás belépő árát is.
A Nordica Síaréna elemzésében a síterepek interneten elérhető adatait, valamint az egyes sípályák hivatalos weboldalait használtuk kiindulópontként. Az elemzés írásakor a www.holtankoljak.hu weboldalon szereplő átlagos üzemanyagárat, illetve a deviza átváltáshoz az MNB által használt euró árfolyamot vettük figyelembe.