Januártól a lesiklók már versenyeken is használhatják a speciális, síelőknek fejlesztett légzsákot, de úgy tűnik, hogy kevesen fognak élni a lehetőséggel. Kérdést, hogy kivárják, amíg kötelező lesz, vagy mint a motorosok: követelni fogják a használatát, holott eleinte ők is tiltakoztak ellene.
Miről is van szó? A lesiklásban induló versenysízők akár 150-essel is száguldanak, de a szuperóriás-műlesiklók is felgyorsulnak 130-ra, vagyis az autópályákon megengedett leggyorsabb sebességre. (A gyorsasági sízőkről nem is beszélve. A világcsúcs meghaladja a 250 kilométer órát.)
A (viszonylag) lassú szlalom kivételével ma már az összes többi versenyszámban kötelező a bukósisak. Emellett a lesiklók és Super-G-sek gerincvédőt is használnak, de azért ilyen hatalmas sebességgel becsapódva a sportbaleset még simán okozhat súlyos-, vagy akár végzetes sérülést.
Ezért fejlesztettek egy hátizsák-, vagy inkább mellényszerű légpárnát a gyors alpesi számokban versenyzőknek. A cucc érzékeli, ha a síző elesik, vagy a szokásostól jelentősen eltérő a síeléskori mozgása.
Elég komoly elektronika vezérli a síelők légzsákját. Van benne GPS, szenzoros érzékelők, három giroszkóp és egy mikroprocesszor dönti el villámgyorsan, hogy mikor kell aktiválni a síelő lépgárnáját. 50 milliszekundumon belül dönt a gép, és összesen 100 milliszekundumon belül már ki is lövi légpárnát, a becsapódást 85 százalékban tompítva.
A D-air nevű termék fejlesztői már a tavalyi szocsi téli olimpiára ígérték a rendszer csatasorba állítását, ám azt a Nemzetközi Síszövetség, a FIS végül elnapolta. Azonban a 2015-ös januári bevezetésért sem lelkendeznek az érintett sportolók, sőt még a fejlesztő cég, az olasz Dainese ügyvezetője, Marco Pastore is korainak tartja.
Ám nem azzal van a gond a gyártó szerint, hogy maga a felszerelés nem elég kiforrott, hanem, hogy a síelők elutasítóak. Hiszen a fejlesztés már tíz éve elkezdődött, és a gyártó motorosoknak fejlesztett hasonló eszközért már a versenyeken is használják.
Az olasz színekben versenyző Werner Heel szerint jobban kellene a síruhákhoz idomítani a mellényt. Az osztrák Mathias Mayer is osztja a nézeteit, ráadásul szerinte nem is elég aerodinamikus. Lindsey Vonn, az amerikaiak klasszis sízőnője pedig attól tart, hogy a szerkezet netán egy rázósabb ugratónál, ok nélkül is aktiválódhatna. Mindezt a New York Timesnak nyilatkozva fejtették ki.
A FIS és a gyártó cáfolja az aggodalmakat. A teszteredmények megnyugtatóak és a szélcsatornákban mért adatok szerint az aerodinamikai tulajdonságait sem rontja a síelőnek.
Ha egy szép napon olcsó és kényelmes lesz, ti használnátok hobbisízéskor is?